Julsemester på Bali!

Den här julen stanna vi inte hemma i Japan, nä... vi åkte till en liten ö i Indonesien, som heter Bali.

Vi landa i en stad som heter Sanur på kvällen, runt 12, så vi åkte till ett hotel och sov. Nästa dag var det regnigt och runt 25 grader. Men endå så bestämde vi oss för att gå på stranden... sen så åt vi en god middag.
Vi gillade inte Sanur så mycket så vi åkte till Ubud på morgonen, och vi sov på ett hotel som var jättemysigt, det hette Taman Indrakila, dom hade fin pool, så vi var på hotellet väldigt mycket... Nästa dag skulle vi åka på rafting (berättar mera sen om det) men mamma var LITE sjuk (magen) så vi gorde det nästa dag istället. Så jag och pappa åkte ut till stan och var på hotellet.
Rafting dags. (Rafting= åka i strömt vatten i en gummibåt)
Rafting var JÄTTEKUL... i början hade rafting guiden lärt oss komandon som forword, left, right, boom boom...... and bits on. Han hade också sagt att i början att vi skulle åka ner för ett 2 meters stup... det var läskigt när man bara åkte ner 2 meter. Guiden satt bakom mig och Maja och han (när vi åkte ner 2 meter) ramla på mig och Maja, Maja vart rädd, var inte lika nöjd som jag var. vi stanna 2 gånger, en gång för att titta på formade stenar och en gång vid ett vattenfall... när vi stanna vid vattenfallet fick man gå ut ur båten och få en stark dusch av vattnet. Det var en jätterolig dag.

På juldagen hade vi en vanlig dag och åkte ner till stan och var på hotelet, och sen åt vi en väldigt god middag... vi fick inga presenter på julafton, vi fick det innan vi åkte, jag fick gitar hero och målar set... och några andra saker.

Sen åkte vi båt till en ö som heter Gili Air (det finns 3= gili trawanga, gili meno, och gili air.) Gili air var JÄTTELITET (det finns inte på kartan) det finns inga bilar och väldigt fina stränder.... vi var där på min födelsedag... till födelsedagsprisent fick jag en gitarr, vi träffa en familj där som också var från svergie och pappan kunde spela gitarr så han hjälpte mej att lära mig lite... :o)
När vi åkte tillbaka till Bali så bodde vi i Sanur igen. Nästa dag åkte vi till ett vattenland som hete WaterBoom, och det fanns jättemånga vattenbanor... det var en solig men endå våt dag.
Sen nästa dag åkte vi hem men först en stor shoppingtur i staden!

Det var en jättelyckad semESTER!

(/Ester)

Halloween!

Oj.... vad tiden har gått! Jag har inte skrivit på JÄTTELÄNGE!!! Men nu börjar jag igen!

före,   (Hanna, Ellen och jag!) Efter

I torsdag var det halloween på skolan, det var kul....nää  det var JÄTTEKUL! Det roligaste var nog att se alla i deras halloween dräkter.  Jag var punkare och spreja hela håret svart, och rött. När mina kusiner spreja mitt hår var det en hel mur som stod och titta på, mina kompisar som inte hade sett mej spreja håret, trodde att jag hade en peruk på mig!

Två av mina kompisar var salt och peppar.... Det såg jätteroligt ut! After att ha sett alla gick vi runt och fick godis...... det var ganska tråkigt, och långt.( jag hade ätigt mer än halva av mitt godis när vi kom fram, hihi =o))

Sen spela vi spel och fick mer godis! Nu har jag VÄLDIGT mycket godis hemma!

spelar spel Maja var Tingeling, men hon ville inte ha tingelings frisyr (typ boll på huvudet) Jag och mina läskiga kompisar
Jag som punkare!

The Blobbs!

Jag och mina kompisar Chloe och Megan har gjort en film.

The Blobbs! (välkomna in)

.....inte The Blubbs som mamma skrev i filmen, hm.

Min klass

Tycker ni vi ser konstiga ut? Man blir det här i Japan! HJÄLP!!!!

Karpar

Karpar är stora fiskar som symboliserar kraft här i Japan. Den 5 maj hänger japanerna ut karpar i papper eller plast för att barnen ska bli starka. Här har vi målat en varsin karp, som nu någon ska sy ihop till oss så att vi får en egen. Min är den turkosa med gult och grönt.

Här nere leker jag med mina kompisar på enhjulingar, vi hade kul.

Soligt vårlov

Igår var vi vid floden för 1000:de gången. Men det är kul att vara där.

Vårlov!!

Nu har vårlovet startat. Det började med en show som vi (min skola) var inbudna till och vårat jobb var att göra underhållning under pausen. vi dansa och några sjöng. Jag och min kompis, Brittney, önskade alla välkomna och pratade om vår skola. Vi gjorde det på japanska. Sen sa Miyu samma sak fast på engelska.

Jag och mina kompisar Juka, Raika, och Alice och våra syskon och mammor åkte och bada tillsammans. Det var jättekul. Sen hade vi kul och lekte med träningsmaskiner. Ångrar det jättemycket, för att jag har haft sån träningsvärk så att jag inte kunde gå. Jag var tvungen att äta på golvet för att jag inte kom upp på sängen. Jag har också fått feber (jättehög, 39) mamma tror att det är för att vi träna för hårt.

Pappa och Mr. Duff och Kai (Mr. Duff jobbar i min skola och Kai är pappas kompis) cyckla till Nagahama. ´Resten av familjerna åkte tåg dit. Det hade varit kul om jag var frisk och inte hade träningsvärk. Vi sov over på ett jättefint japanskt hotell (bara oss) Det var det bästa hotellet!

Här kämpar jag för att inte visa smärtan!!!!!!!!

.............................................

Nu ser det ut som om vi kommer stanna här i 3 år istället för 2. (kommer sakna er SSSÅÅÅ mycket)

Snö

Här finns det snö men inget sportlov. Vi gick till ett tempel och eftersom vi inte har en så stor baksida samlade vi på oss massa snö och satte ihop det till en snögubbe. Så här blev den:

KIS spirit week - Skolans roliga vecka!

• Monday (11) NO SCHOOL! Ledig måndag :-)
  • Tuesday (12) Hat Day! Vi ska ha valfri hatt eller mössa eller keps eller vad som helst att ha på huvudet.
    50th Year Window Display! Vi ska göra något som vi sen ska sätta på fönstret i klassrummet som visar att skolan fyller 50 år.
    50th Year Memories! Alla elever ska skriva ett minne om varför vi är stolta över KIS (skolan).
    50th Year Photo on the playground! Ta en bild på alla tillsammans på skolgården uppifrån ett fönster.
  • Wednesday (13)
    Dare to Be Different! Våga vara annorlunda! Vi ska vara äventyrliga och våga vara annorlunda. Man ska klä på sig något som visar att man är speciell och unik. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Jag tar gärna emot idéer!!!!!!
    Teacher Swap! Vi byter lärare under en lektion. Det är en överraskning vem som vi kommer ha.
    Lunch Buddies! Vi ska hamna i blandade grupper med andra klasser som vi ska äta lunch ihop med.
  • Thursday (14) Valentines Day!
    Man ska ha rött eller rosa kläder på sig.
    Ice Skating! Vi ska åka skridskor i en stor inomhushall.
  • Friday (15) School Colors Day!
    Vi ska ha på oss gult eller blått, de färgerna är skolfärgerna. Det kommer vara en Volleybollmatch mellan lärare och middleschool, om man håller på lärarna ska man ha på sig blått, om man håller på middelschool ska man ha gult. Vi ska också ha lite olika gymlekar tillsammans med gruppen vi ätit lunch med i veckan.
    100th day of School. Vi har gått 100 dagar i skolan sedan sommaren.

På fredag är det ett stort Valentinsparty med hela skolan och alla familjer, det ska bli kul!

Konstigt

Igår var jag på Hip Hop med min kompis, vi provade att dansa och ska kanske börja. De flesta kunde bara prata japanska för de var japaner förstås, så det kändes lite konsigt när jag stod brevid min kompis som har en  pappa som är svart och bor i USA och en japansk mamma. Och där var jag och tänkte "vad gör jag här"?.

När jag föddes så visste jag inte att jag skulle vara här nu, undrar var jag är om 10 år? Om en stund kommer jag vara uppe på ett berg.

På topp!

I fredags var vi ju och såg på en konstig fotbollsmatch. Det var jättemycket folk där så därför satt jag på pappas axlar och fotade. I dag som var första dagen i skolan hade en klasskompis till mig med sig en sida ur en tidning och gav till mig. Det gjorde hon för att jag fanns med på bilden. Hennes pappa är fotograf och vi såg honom där, antagligen såg han mig med. Se pilen så ser ni mig!

Maja!

Imorse när vi vakna hade Maja jättestora öron!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Konstig Fotboll

Idag var vi och titta på en japansk fotboll. När vi kom ditt var det stånd med korv, nudlar, bönor och andra saker. Vi tänkte att vi inte skulle köpa saker innan vi hade tittat på fotbollen.

Det var jättemycke mäniskor där så vi såg inget, men pappa satte mig på hans axlar så jag kunde ta bilder. Det gick ut på att man skulle hela tiden ha bollen i luften. Det fanns inga mål det var bara fem personer som spela. Man hade inga lag. Eller faktiskt så vet jag inte men jag gissar och tror att det var så här man spela. Sen köpte vi mat och dricka vid stånden.

Sen cykla pappa och hämta boule. Boule är en lek är man ska först kasta en boll sen ska man kasta stora bollar och komma så nära som möligt. Vi hade lag jag och pappa, mamma och Maja. Jag och pappa vann. ESTER OCH PAPPA, ESTER OCH PAPPA, ESTER OCH PAPPA.

På kvällen gick vi och åt på en restaurang, med Lisa och några andra av hennes kompisar som bor hos oss i tre dagar. Två bor på hotell och tre bor hos oss. Dom ska åka till Kobe imorgon. På resturangen hade dom kyckling, biff, sallad, pizza, ris och dom bjöd oss på glass. Det var snällt och gott.

Gion

Gion är jättefint. I Gion finns det tempel. Vi var på festival där det fanns olika stånd där man kan köpa nudlar, korv, glass och sådana saker. Nu var vi där för att man skulle skaffa lycka till det här nya året. Man kan kasta pengar på ett stort golv och sen önska sig något. Man kunde också skriva på pappersremsor vad man ville som jag vill få lycka det här året eller något jag vet inte, sen knöt man fast det på stora smala träpinnar eller rep där det fanns massor av andra.

Vi åt nån sorts av pannkaka med grädde och glass och chokladsås och om man ville så fick man jordgubbar och bananer och andra saker. Pappa åt en pannkaka som var grön för det var grönt tea i. Det såg läskigt och äckligt ut, jag smaka inte. Min var god. Sen gick vi ut och tog en buss hem.

Gott Nytt År!

Smått och gott

Snart är det skola igen jag känner att jag skulle behöva komma ifrån Maja lite. För vi bråkar jämt. :o(
Det ska bli kul att träffa mina kompisar igen. :o)